‘Blikkie’ terug en vooruit (deel 19): Jan Willem Jonker

‘Blikkie’ terug en vooruit (deel 19): Jan Willem Jonker

Jan Willem Jonker (53) is geboren en getogen in Rijswijk. De oud-voetbaltrainer kende een bewogen jaar omdat bij hem endeldarmkanker werd geconstateerd. Hartverwarmend waren de steunbetuigingen die hij wist te ontvangen vanuit de hele voetbalwereld in Rijswijk en de Haagse regio.

Wij vroegen Jan Willem samen met ons terug te blikken en vooruit te kijken.

Wat zijn de hoogte- en dieptepunten van 2023?

Jan Willem: “Dieptepunt voor mij is het constateren van endeldarmkanker bij mezelf. Het had een grote impact op mijn gezin, maar ook mijn vriendenkring. Het hoogtepunt is de geweldige steun die die ik krijg tijdens mijn ziekte, met name gezin en familie maar ook zeker de vriendenkring die binnen korte tijd op de stoep stond en die bijna meehuilden in mijn emotie.”


Wat was het mooiste evenement/gebeurtenis in Rijswijk in 2023?

“Ik vind en vond ieder jaar weer het Strandwalfestival het mooiste evenement in Rijswijk. Gemaakt voor en door Rijswijkers. Door de grote belangstelling is het voor mij als Rijswijker 1 grote reünie en dat vind ik echt geweldig. De mensen die dat organiseren hebben er echt heel veel werk aan en dat is echt terug te zien aan de optredens en de opkomst van deze supergezellige avonden.”

Wat wil je graag anders zien in 2024 in Rijswijk en op privégebied?

“Privé staat herstel van mijn ziekte centraal.

Rijswijk is een mooie stad, er zijn niet meer zoveel sportclubs als vroeger, dus krijgen de clubs die er zijn velen leden erbij. Velden krijgen een nieuw laagje kunstgras maar sommige gebouwen en alles eromheen, opstallen etc. zijn niet echt een visitekaartje. Bij een club als Semper Altius, waar de organisatie staat als een huis, die samen met Red Lions toekomst gaan bieden aan heel veel jeugd, zal het goed zijn om uit te breiden qua kleedkamers en/of eventueel pand cq. verbeteringen aan te brengen aan het pand.”

Met welk idee wil je nog steeds iets doen in 2024?

“Ik ben sinds juni gestopt als voetbaltrainer en heb dus 20 uur per week meer vrijheid, hahaha maar mede door mijn ziekte kan ik nog niet veel betekenen op dit moment. Ik heb zeker ideeën om zaken op te pakken alleen volledig herstel is hierbij gebaat. Je kan veel dingen half doen maar het is beter om 1 ding goed te doen en je vol voor inzetten dan krijg je eerder een beter resultaat.”


Ook zo veel op sociale media gezeten in 2023? Gaat dat veranderen in het nieuwe jaar?

“Ja te veel opgezeten, Facebook met name, ik ben toch een nieuwsgierig Aagje😉. Sociale media horen bij deze tijd, het heeft de wereld veranderd en je kan je kont niet keren of er staan weer nieuwe zaken op. Het is alleen jammer dat er zoveel negatieve zaken op staan, het mag wat leuker worden.”

Wat was je grootste verrassing in het afgelopen jaar?

Grootste verrassing zijn 2 zaken

1. Benoeming als lid van verdienste van de voetbalclub Semper Altius, geeft heel veel genoegdoening voor wat ik de laatste 22 jaar voor de club heb betekend.

2.  De geweldige steun die ik krijg uit alle hoeken van de samenleving, dat sterkt mij enorm. Alle mensen die met mij proberen mijn, maar ook heel veel anderen ondersteunen via

https://www.opgevenisgeenoptie.nl/fundraisers/JanWillemJonker/alpe-dhuzes om de ziekte te overwinnen.”

Wat was jouw beste gesprek met iemand in het afgelopen jaar?
“I
k heb zoveel gesprekken gehad dat ik soms niet meer wist wat ik zelf of de ander gezegd heeft 🤣🤣. Alle gesprekken die ik heb gehad zijn voor mij heel waardevol geweest.”

Voor wie heb jij bewondering?

“Ik heb veel bewondering voor de vrouw achter de voetballer en de trainer. Alles waar ik tijd insteek op de voetbal, mijn vrouw, zit zelf met wat fysieke problemen, krijgt daar ineens een doodzieke man bij die elke dag anders gestemd is en ook de hele dag thuis zit. Wat zij allemaal niet voor haar kiezen heeft gekregen en hoe zij zich daar door heen slaat, heb ik niet alleen bewondering voor maar zeker heel veel respect voor.”

Waar kijk je naar uit in 2024
“Ik kijk uit naar herstel van mijn ziekte wat een zware opgaaf zal zijn.”


In 2024 wordt de 60.000e inwoner van Rijswijk ingeschreven. We gaan naar 80.000 inwoners. Wat zijn je gedachten daarover?

“Van 60.000 naar 80.000 inwoners, hoe meer zielen hoe meer vreugd, geen probleem, op sportgebied betekent dat de clubs groter worden en dat is een goed teken. Maar net als in Poeldijk waar heel Den Haag nu gaat wonen, moeten we dat niet willen in Rijswijk. Ik vind met de nieuwe woningen dat Rijswijkers voorrang moeten krijgen zodat de stad Rijswijk toch het eigen gezicht houdt.”

Deze artikelen heeft u misschien gemist