Evaluatie en toekomst Pandbrigade: eerste jaar succesvol, uitbreiding noodzakelijk

Evaluatie en toekomst Pandbrigade: eerste jaar succesvol, uitbreiding noodzakelijk

De Rijswijkse Pandbrigade heeft in haar eerste jaar meer meldingen ontvangen dan verwacht: bijna 500 signalen van onder andere onrechtmatig wonen, fraude, illegale bouw en woningvervuiling. Daarvan zijn er 150 onderzocht en afgehandeld. De overige 344 meldingen wachten nog op behandeling. Hoewel het eerste jaar als succesvol wordt beschouwd, blijkt ook dat de capaciteit van het team ontoereikend is voor de omvang van het werk.

De Pandbrigade ging op 1 januari 2024 officieel van start, na een voorbereidingsperiode van zes maanden waarin onder meer vacatures werden ingevuld en werkprocessen werden opgesteld. De aanpak is gericht op het handhaven van wetten en lokale regels rondom wonen, zoals de Woningwet, de Wet goed verhuurderschap en de Huisvestingsverordening. Ook richt de brigade zich op misstanden als woningvervuiling, achterstallig onderhoud, illegale kamerverhuur en bouw.

In 2024 zijn 12 grootschalige controles uitgevoerd, vooral ’s avonds en gericht op illegale woningsplitsing en kamerverhuur. Daarbij werden 41 van de 57 gecontroleerde panden als strijdig beoordeeld. Deze situaties worden nu juridisch voorbereid voor handhaving.

De meldingen kwamen binnen via e-mail (49%), het meldpunt (37%), de BuitenBeter-app (10%) en via de GGD (4%). Dankzij de inzet van de brigade zijn misstanden opgespoord die anders mogelijk onopgemerkt waren gebleven, wat direct heeft bijgedragen aan een betere leefbaarheid en veiligheid in de wijken.

Slagkracht
Wel is duidelijk geworden dat de slagkracht van de Pandbrigade beperkt is. Het team bestaat uit slechts zes mensen: twee regisseurs, een toezichthouder, een jurist, een boa en één beleidsmedewerker. Door het beperkte aantal medewerkers kan slechts 56,8% van het werk in het eerste kwartaal van 2025 worden opgepakt. Bijna de helft van de meldingen blijft liggen of wordt uitgesteld.

Uitbreiding
Daarom is uitbreiding noodzakelijk. De gemeente wil nu door naar fase 2 van het oorspronkelijke plan, waarbij de formatie wordt vergroot en administratieve processen worden verbeterd met behulp van ICT-oplossingen. De verwachte kosten stijgen van €365.000 naar €683.000 per jaar (exclusief indexering).

Fase 2 is opgenomen in de Kadernota 2026. De gemeenteraad beslist binnenkort of de extra middelen hiervoor beschikbaar worden gesteld. Zonder deze uitbreiding dreigt vertraging in de afhandeling van meldingen en kan het vertrouwen van bewoners en samenwerkingspartners worden geschaad.

Kortom, de Pandbrigade bewijst haar waarde, maar om effectief te blijven functioneren en het groeiend aantal meldingen het hoofd te bieden, is verdere investering noodzakelijk.

Deze artikelen heeft u misschien gemist