D66 Rijswijk: “Samen investeren in mens en toekomst – nu én later”
Tijdens het kaderdebat van dinsdag heeft D66-fractievoorzitter Elze Woudstra de volgende tekst uitgesproken.
“Samen investeren in mens en toekomst – nu én later”
Dankzij de genomen maatregelen staat Rijswijk er financieel beter voor. Dat was hard nodig om problemen te voorkomen. Tegelijk zien we minder zichtbare verbeteringen in de stad en dat doet pijn. Er is nog veel nodig om ook in de toekomst goed te kunnen zorgen voor Rijswijk.
De signalen zijn helder: mensen maken zich zorgen over hun (t)huis, dat van hun kinderen, een fijne woonomgeving en de verharding in hoe we met elkaar omgaan. Verschillen tussen mensen nemen toe en dat maakt onzeker over hun toekomst. D66 Riijswijk vindt het belangrijk dat Rijswijkers oog hebben voor elkaars verhaal en iedereen mee kan doen en regie houdt over het eigen leven.
We steunen de voorgestelde aanpak richting de begroting 2026. Onze ambities reiken verder. We zien de stappen die worden gezet voor de toekomst van onze stad. Niet alleen vanuit een idee of los project, maar in samenhang. En dat doet er toe, want:
De toekomst is niet iets wat je overkomt – je bouwt het samen, steen voor steen.” [1]
Deel 1: Thuis in Rijswijk
Wonen in stad, een (t)huis voor nu en later
Wij werken aan leefbare buurten met woningen voor de toekomst en sociale samenhang. Leegstand en verloedering pakken we aan. Dat vraagt om wijkvernieuwing en inwoners die meedenken over de inrichting van hun buurt. Zo wordt je buurt echt een plek waar je je thuis voelt.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn. Meedoen en bijblijven dat gaat niet altijd makkelijk. Er zijn te weinig geschikte en betaalbare woningen. Hoe staat het met ‘wonen met een plus’ en de voormalige Trias-locatie? Kunt u in de komende afspraken met corporaties ouderen voorrang geven op gelijkvloerse woningen en huurprijsbehoud regelen? [2]
Eigenaren willen graag duidelijkheid over splitsingsregels en het omgevingsplan. Kunt u de informatie hieroververbeteren, en ook meedenken over bijvoorbeeld en het kangeroewoninen en andere oplossingen?
Een groene stad met schone lucht
Blijf investeren in parken zoals het Wilhelminapark en de Landgoederenzone. Wanneer wordt het parkgedeelte van Hofstede overgedragen aan de gemeente? Wanneer volgen investeringen in de Landgoederenzone? Wat gaan bewoners merken?
Veel inwoners hebben een fiets of e-bike. Fietsen is gezond en duurzaam, alleen veilige stallingen ontbreken. Wanneer starten de experimenten uit het fietsplan?
In onze stad ga je veilig over straat
Goede wandel- en fietspaden, duidelijke routes en overzichtelijke kruispunten zijn noodzakelijk voor de om veilig over straat te kunnen. D66 Rijswijk steunt de verdere uitvoering van de mobiliteitsvisie, met een duidelijk wegennet en aanpassing van de norm naar 30 km/u in woonwijken. Kunt u ingaan op het vervolg hiervan? De motie van BVR over wandelpaden dienen we mede in. Net als de motie om via Samen in Rijswijk inwoners te laten wijzen op gevaarlijke verkeersplekken. Kunnen signalen van inwoners worden geburikt voor de locaties van de flexbile flitspalen?
De ontwerpprincipes voor de openbare ruimte zijn opnieuw onderzocht. Meisjes en jonge vrouwen hebben een andere behoefte die nu bij het ontwerpen nog niet wordt meegenomen. Meisjes en jonge vrouwen zijn minder buiten. Het onderzoek toont aan: als de ruimte veilig is voor hen, is die prettiger voor iedereen. Daarom dient D66 Rijswijk een motie in voor een ‘veilige openbare ruimte voor iedereen’, met de boodschap om samen met meisjes en jonge vrouwen de ontwerpprincipes aan te passen.
Met de VVD vragen we om het aanpakken van gedrag van fatbikers en om betere routes en bewegwijzering. We dienen deze moties mede in. Wat gaat u doen om bij bouwwerkzaamheden te zorgen logischere fietsers- en voetgangersomleidingen?
Er is hulp als het in je omgeving niet veilig is
Femicide is een ernstige realiteit. Dank aan burgemeester, wethouder en ambtenaren voor hun inzet. Komt er inderdaad een lokaal actieplan tegen huiselijk geweld? Worden de ervaringen met gespecialiseerde interventieteams, de inzet van ervaringsdeskudnigen en een meldpunt hierin meegenomen?
“Samen voorkomen we geweld, met begrip en daadkracht.” [3]
Deel 2: Kansen voor Rijswijk
Onderwijs en jeugd voor de toekomst
De toekomststoel motie gaat ons aan het hart, ‘je leeft niet voor jezelf alleen, maar ook voor mensen die nu jong of nog niet geboren zijn’.[4] Kunt u toezeggen dat hier concreet op terug wordt gekomen bij raadsvoorstellen en participatie en op andere momenten, zodat de betekenis wordt ingevuld? De motie van CU over participatie door de jeugd bij verkeer dienen we mede in.
De jeugdzorg is terecht elke dag onderwerp van gesprek. Een deel van onze jeugd zit in de knel. We zetten door met het aanpakken van wachtlijsten en de inkoop. Minder preventie leidt tot hogere zorgkosten. Hoe ziet de wethouder dit en wat wordt gedaan om ouder-kindcontact te versterken?
Onze schoolgebouwen: in de winter smolten de stoelpoten door onveilige verwarmingen en werd het 34 graden. Wat D66 Rijswjk betreft: op naar een beter binnenklimaat en groene, koele schoolpleinen. want dat zijn ook buiten schooltijd de speelplekken in de buurt. De wethouder gaf aan dat de normen voor onderwijshuisvesting niet goed passen.Kunt u voorbeelden verzamelen over binnenklimaat en toegankelijke schoolpleinen voor het integraal huisvestingsplan?En dit gebruiken bij het aanpassen van het plan?
Kinderen zijn geen toekomst van morgen, ze zijn het heden van vandaag.”[5]
Economie staat niet alleen
De Plaspoelpolder heeft alle aandacht nodig. Samen met GroenLinks dienen we de motie over de Plaspoelpolder in en zijn benieuwd naar het vervolg Het Kesslerpark wordt een innovatieve wijk. Hoe wordt dit een bruisende plek voor jongeren en nieuwe bewoners, en hoe stimuleert u innovatieve bedrijven daar?
We kijken uit naar de beroepenmarkt dit najaar. Het is een belangrijk onderdeel van het door D66 Rijswik voorgestelde onderwijs-arbeidsmarkt beleid. Wat wordt het vervolg en zijn er cijfers over de huidige stand van zaken over de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt?
De prijs voor afval stijgt. We zien dat huishoudens meerdere passen kunnen aanvragen. Er zijn signalen dat deze gebruikt worden voor bedrijfsafval. Wat gaat het college doen om bedrijven aan te spreken op hun gedrag, zodat lasten eerlijk verdeeld worden? Kan het passysteem – in lijn met aangenomen moties en amendementen – worden aangepast?
Investeren in een bruisende stad
In de Bogaard Stadcentrum mag er meer gebeuren. Zeker met de bouwwerkzaamheden. Een buitenbioscoop of optredens. We dienen de motie ‘Bruisend Stadcentrum Bogaard’ en vragen om duidelijker aan te geven wat er mogelijk is met voorbeelden, en te wijzen op het loket Stadskracht voor ondersteuning. Daarnaast dienen we met BVR een motie in over waterspeelplaatsen.
De markten in de Bogaard en Oud Rijswijk zijn belangrijke ontmoetingsplekken. Ze zorgen voor verbinding en geven ondernemers kansen. De toekomst van de markten staat onder druk. Wat gaat u extra doen om de markten een impuls te geven?
Deel 3: Samen in Rijswijk
Onze geschiedenis
Onze verhalen maken onze stad. Dat verdient meer zichtbaarheid.Hoe staat het met de tentoonstelling over de vuursteen van Sion in het Huis van de Stad? Kunt u kunst- en erfgoedroutes onderhouden en bijzondere plekken zichtbaar maken, bijvoorbeeld met suggesties via op sameninRijswijk.nl? Gaat u gebruik maken van de subsidie voor Romeins erfgoed en de Trekvliet? De motie van GroenLinks over ons gedeeld verleden past bij bewustzijn over het verleden en zichtbaarheid en dienen we met hen in.
Bestuur en democratie – meedoen
Een vitale democratie is meer dan stemmen bij verkiezingen. Met een burgerberaad krijgen alle inwoners de kans actief mee te denken. Niet alleen de luide stem of degenen die bekend zijn met procedures. Hoe staat het met de voorbereidingen en zijn er al onderwerpen in beeld?
Benaderbare en menselijke moderne dienstverlening
We staan voor een menselijk overheid. Dat betekent ook wijzen op fouten, dat hoeft niet altijd met het opleggen van een boete of een afwijzing. Een wettelijk ‘recht op vergissen’ is nog in voorbereiding, gemeenten mogen dit al wel toepassen. Wordt het recht op vergissen ook in Rijswijk ingevoerd? De motie verlaging bestuurlijke boete van de PvdA dienen we mede in.
Dienstverlening en AI
Digitale geletterdheid, dienstverlening ethiek en toegankelijkheid is essentieel om mee te kunnen doen. Is een AI-pilot voor burgercontact te realiseren?[6] Waarom staat Rijswijk nog niet in het landelijke AI-register en hoe staat het met het voldoen aan de toegankelijkheidseisen van websites? Afhankelijk van het antwoord kijken we met PgenR naar een motie.
We investeren in elkaar, werken aan vertrouwen en een toekomst die eerlijk, gezond en hoopvol is. Aan eem stad waar je je thuis voelt, waar kansen zijn en waar je samen bent. Waar je meedoet en meetelt – nu en in de toekomst.
[1] Ngozi Okonjo-Iweala, econoom en directeur van de WTO
[2] doorstroomregeling
[3] Sigrid Kaag, D66
[4] Dat vraagt om verstandig en bewust handelen.
[5] Malala Yousafzai
[6] zoals in Oosterhout
