Uit Rijswijk afkomstige voetbalicoon Loek van Driel op 82-jarige leeftijd overleden
Op 82-jarige leeftijd is donderdag de in Rijswijkse sportkringen bekende Loek van Driel overleden. Van Driel was vele jaren in diverse functies aan ADO Den Haag verbonden, maar was ook in talloze functies in het Rijswijkse amateurvoetbal actief.
Van Driel begon zijn voetballoopbaan bij het inmiddels al lang niet meer bestaande RVV Rijswijk, waar hij actief was in de jeugdafdeling en als voorzitter. In het seizoen 1976-1977 nam Van Driel de taak over van toenmalige trainer Frits de Lange. Via de nacompetitie promoveerde hij met dit team naar de derde klasse KNVB. Later zou hij dit één van de hoogtepunten uit zijn sportieve leven noemen.
Ongeslagen kampioen
Van het bescheiden RVV Rijswijk maakte Van Driel de overstap naar het grote ADO, waar hij als teammanager, toen nog elftalleider genoemd, onder andere samenwerkte met illustere trainers als Cor van der Hart, Hans Kraaij sr., Rob Baan, Co Adriaanse en Nol de Ruijter. In deze functie maakte hij het ongeslagen kampioenschap van toen nog FC Den Haag in het seizoen 1985-1986 van de Eerste Divisie van nabij mee. Tevens was Van Driel bij ADO actief als bestuurslid technische zaken, voorzitter jeugdopleiding en hoofd scouting.
Elke week taart
Bekend is een anekdote uit die periode. In de voorbereiding op dat seizoen trakteerde Van Driel de spelersgroep in het spelershome steevast op gebak. Zolang het team niet zou verliezen, zou hij deze traditie voortzetten. Een belofte die hem veel geld heeft gekost, want de ploeg werd dat jaar onder trainer Rob Baan ongeslagen kampioen. Later zou hij over deze belofte zeggen dat daar totaal geen spijt van heeft gehad. “Al die mooie momenten koester ik nog steeds. Die pakken ze nooit meer van mij af”.
Na zijn periode bij ADO was Van Driel nog veertien jaar scout bij FC Utrecht waar hij Dirk Kuyt en David di Tomaso ontdekte.
Biljart
De laatste jaren ging de gezondheid Van Driel achteruit en was hij nog maar zelden in het stadion of langs te lijn te zien. Heel af en toe speelde hij met zijn vrienden nog een potje biljart in de kantine van sportpark Prinses Irene, een plek in Rijswijk waar hij zoveel dierbare herinneringen aan had.
redactie: Peter Petit
