Gemeente Rijswijk roept nabestaanden Joodse Rijswijkers op archiefmateriaal te delen

Gemeente Rijswijk roept nabestaanden Joodse Rijswijkers op archiefmateriaal te delen

Pexels

De gemeente Rijswijk is begin dit jaar begonnen met een vooronderzoek naar de onteigening en ontvreemding van Joods vastgoed naar aanleiding van een door de gemeenteraad aangenomen motie.

In de Tweede Wereldoorlog zijn panden, huizen en grond geroofd bij Joodse inwoners in Rijswijk. Het is belangrijk om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van hoe er is omgegaan met Joden en Joods vastgoed, zowel tijdens de oorlog als bij hun terugkeer. Een historicus in opdracht van de gemeente doet hiervoor onderzoek in gemeentelijke archieven, landelijke registers en openbare documenten. Nu roept de gemeente nabestaanden op om extra materiaal te delen. Dit kunnen familiearchieven zijn, maar ook foto’s, brieven of persoonlijke verhalen zijn zeer welkom.

Met dit onderzoek wil de gemeente Rijswijk bijdragen aan erkenning en herstel van het onrecht dat Joodse inwoners en hun families is aangedaan. De gemeente benadrukt dat dit niet alleen een historisch onderzoek is, maar ook een morele opdracht om recht te doen aan de herinnering en de verhalen die vaak te lang ongehoord zijn gebleven. Het delen van persoonlijke documenten of ervaringen kan een belangrijke bijdrage leveren aan een zo volledig mogelijk en rechtvaardig beeld van deze geschiedenis.
Extra materiaal kan aangeleverd worden bij historischonderzoek@rijswijk.nl

bron: persbericht gemeente Rijswijk

Deze artikelen heeft u misschien gemist