Voetgangers in Rijswijk vogelvrij door gemeentelijk fietsplan (en asociale fietsers)?

Voetgangers in Rijswijk vogelvrij door gemeentelijk fietsplan (en asociale fietsers)?

“Een plan van de gemeente Rijswijk om fietsen te stimuleren heeft mogelijk gevaarlijke gevolgen voor voetgangers in Rijswijk. Volgens de Voetgangersvereniging Nederland (VVN) moet het plan van tafel of worden heroverwogen. Er zouden keuzes in het plan staan die zijn gebaseerd op verkeerde cijfers. De VVN heeft op 10 punten van het fietsplan zeer ernstige kritiek. Deze kritiek is aan het licht gekomen tijdens een gesprek met de wethouder mobiliteit”, aldus de Rijswijkse VVD

Rijswijkse VVD: fietsplan moet geen asociaal gedrag stimuleren
Volgens fractievoorzitter van de Rijswijkse VVD Jordy Loof kan het niet de bedoeling zijn dat het fietsplan asociaal gedrag van bestuurders van fatbikes, e-bikes en (elektrische) bakfietsen stimuleert. Eerder vroeg de Rijswijkse VVD juist om slecht gedrag van onder andere bestuurders van fatbikes aan te pakken. ‘Als gemeentelijk beleid asociaal gedrag op het fietspad bevordert moet de gemeente gaan nadenken of het plan niet moet worden aangepast. Een apart fietsplan houdt blijkbaar onvoldoende rekening met de belangen van andere verkeersdeelnemers. Een juiste mix, met aandacht voor voetgangers en automobilisten, is logischer dan eenzijdige plannen.’ aldus Loof.

Vragen gesteld aan de wethouder
De Rijswijkse VVD vraagt zich af waarom de VVN niet is betrokken bij het opstellen van het fietsplan. De Rijswijkse VVD is geschrokken van hun alarmbrief. Want in Rijswijk moet elke verkeersdeelnemer veilig kunnen bewegen: te voet, op de fiets en in de auto. Daarom hebben de lokale liberalen vragen gesteld aan de wethouder.
Gestelde vragen:

  • Herkent de wethouder zich in de kritiek van de Voetgangersvereniging Nederland zoals geuit in RA 26-038?
  • Waarom is deze vereniging niet betrokken bij het opstellen van het fietsplan?
  • Vindt het college dat dit eenzijdige beleid leidt tot aantasting van de leefbaarheid?
  • Is het college het met de Rijswijkse VVD en de VVN eens dat het fietsplan o.a. geen rekening houdt met ouderen, mensen die minder snel zijn en mensen met een beperking?
  • Gaat het college over tot het intrekken van het fietsplan nu blijkt dat voetgangers ernstig worden benadeeld?
  • Stopt de wethouder met het maken van voetgangersbeleid omdat dit volgens de VVN niet mogelijk is?
  • Zo nee, komt het college dan ook met een apart plan voor automobilisten?

Deze artikelen heeft u misschien gemist