Remco Nunnikhoven (Beter voor Rijswijk): “Eten en drinken zijn geen luxe, maar een basisbehoefte”
De grote voedselinzamelingsactie bij supermarkt Plus Jongenotter in Rijswijk heeft zaterdag 9 mei een indrukwekkend resultaat opgeleverd. Dankzij de inzet van vrijwilligers, inwoners en betrokken organisaties werden maar liefst 136 kratten met levensmiddelen ingezameld voor gezinnen die afhankelijk zijn van de voedselbank. Het was de vierde opeenvolgende jaarlijkse inzameling.
De actie werd georganiseerd door InRijswijk in samenwerking met voedselverwervers van de Voedselbank Haaglanden de PLUS Jongenotter. De actie werd feestelijk geopend door burgemeester Huri Sahin en Richard “Plus” Jongenotter. Gedurende de dag spraken vrijwilligers winkelend publiek aan en vroegen aandacht voor de inzamelingsactie.

Volgens Leo Verhoef (foto boven, links) van Voedselbank Haaglanden zorgde juist die opzet voor veel enthousiasme onder het winkelend publiek. “Mede hierdoor kwamen we naast grote particuliere donaties tot wel 136 ingezamelde kratten levensmiddelen. Bij de ingang van de supermarkt stond een speciale kraam met twaalf geselecteerde producten die eenvoudig gedoneerd konden worden aan de voedselbank. Echt overweldigend en nogmaals dank aan alle gevers van 8 tot 88 jaar en de vrijwilligers.”


Ook Melissa van der Stap (foto’s hierboven), vrijwilliger van InRijswijk, kijkt terug op een bijzondere dag. “Een hele intense dag, van begin tot eind. Aan de lopende band zoveel bijzondere, mooie mensen gezien die zich keihard hebben ingezet. Iedereen die wat dan ook maar heeft gebracht, van producten tot aan hun vrolijke energie, alles heeft zo’n grote bijdrage geleverd. Niemand hoeft alleen te staan in Rijswijk.”
Raadslid Remco Nunnikhoven (links op foto hieronder) van de fractie Beter voor Rijswijk, en al langer pleitbezorger van een voedselbankwinkel in de stad, benadrukt het belang van dergelijke acties. “Eten en drinken zijn geen luxe, maar een basisbehoefte. In Rijswijk maken momenteel ongeveer honderd gezinnen gebruik van de voedselbank, samen goed voor meer dan driehonderd mensen. Voor deze gezinnen zijn alle bijdragen van grote waarde.”

Hij spreekt daarnaast zijn waardering uit voor de organisatie en vrijwilligers. “Dankzij de enorme inzet van InRijswijk en alle vrijwilligers werd het een succesvolle actie die laat zien dat Rijswijk een stad is waar mensen naar elkaar omkijken en samen klaarstaan voor wie het nodig heeft.”
Tekst: Ronald Mooiman
Foto’s: Wil Kouwer
