FCC Rijswijk zet zich ook landelijk op de fietscrosskaart

FCC Rijswijk zet zich ook landelijk op de fietscrosskaart

Afgelopen zondag werd de tweede Nationale wedstrijd van de BMX-competitie verreden op de BMX-baan van Fietscrossclub Rijswijk. Aan dit grote evenement deden 531 rijders mee uit het hele land; van Unitas Assen tot aan FCC Limburg-Zuid kwamen ze naar Rijswijk.

Bij zo’n groot evenement neemt iedereen zijn eigen clubtent mee. Ook staan er campers van de KNWU. Dat geeft direct een heel gezellige sfeer. Om 7 uur ’s ochtends meldden de eerste vrijwilligers zich, want om zo’n groot evenement te organiseren heb je heel veel mensen nodig. Gelukkig beschikt FCC Rijswijk over een goede groep betrokken leden en ouders. Maar de wedstrijd wordt geleid door officials van de KNWU. Zij zien erop toe dat de wedstrijd goed verloopt, maar zijn ook scherp op het overtreden van regels door rijders.

Tussen 08:00 en 10:30 kunnen alle BMX’ers inrijden en daarmee de baan verkennen. Vanaf 11:00 lopen rijders de 5 meter hoge startheuvel op. Gespannen gezichten aan het starthek, gefocuste blikken op het stoplicht dat het signaal geeft wanneer het starthek valt. Daarna gaan de remmen los: bij BMX kun je snelheid halen door hard te trappen, maar ook goed te pompen. Dit is een beweging waarmee je je klein maakt (dat lukt goed op zo’n kleine fiets) en weer groot. Sommige heuvels gaan ze over op hun achterwiel. Andere bulten slaan ze zelfs over, omdat ze er overheen springen. In de hoge kombochten worden prachtige inhaalacties gedaan. Het is waanzinnig spectaculair om te zien.

Bij BMX race je tegen jongens of meiden van je eigen leeftijd. Iedereen rijdt sowieso drie rondes en langs de kant staat veel publiek om iedereen aan te moedigen. Ben je na drie moto’s door, dan volgt een kwart en halve finale. Maar de belangrijkste rit is natuurlijk de finale waarin de acht snelste rijders strijden om de eerste plek.


Van FCC Rijswijk stonden er achttien rijders aan de start. Voor sommigen van hen was het hun eerste nationale wedstrijd; erg indrukwekkend! Het niveau ligt een stuk hoger dan bij een club- of regiowedstrijd. Andere leden van FCC Rijswijk hebben ook al ervaring op Europees en zelfs wereldniveau.

Uiteindelijk wist FCC Rijswijk zes finales te rijden. Dat is een knappe prestatie en heel leuk om met alle clubgenoten naar te kijken.

Kaart
Maurice Schouman, bestuurslid van FCC Rijswijk noemt het organiseren van een nationale wedstrijd van levensbelang voor FCC Rijswijk. “Het is mooi om onszelf op de kaart te zetten, zowel in Rijswijk als landelijk. Daarnaast zorgt het voor de binding binnen de vereniging, want het is gaaf als het lukt om samen zo’n evenement neerzetten. Maar we hebben de inkomsten ook simpelweg broodnodig. Met het geld dat hier verdiend wordt, kunnen we onderhoud verrichten aan de baan, nieuwe BMX-fietsen kopen voor proeflessen; het geld wordt echt geïnvesteerd in de club.”

Ben je nieuwsgierig naar BMX? Op donderdagavond 21 mei wordt er een clubwedstrijd gereden. Iedereen is welkom om te komen kijken, maar ook tijdens een training is publiek van harte welkom. Meer informatie over BMX en de vereniging is te vinden op [www.fccrijswijk.nl](https://www.fccrijswijk.nl).

Deze artikelen heeft u misschien gemist