College weerspreekt kritiek VVD op ‘versobering’ tram 17
(Foto ter illustratie)
De discussie over tramlijn 17 zorgt voor politieke vragen in Rijswijk. De Rijswijkse VVD uitte zorgen over een vermeende versobering van de dienstregeling, maar volgens het college van B&W is daarvan geen sprake.
Aanleiding voor de vragen van raadslid Udo Doelen is het verdwijnen van vroege en late ritten van tram 17. Volgens de VVD ontstaat hierdoor een slechtere bereikbaarheid voor reizigers die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer, bijvoorbeeld mensen met onregelmatige werktijden.
Het college stelt echter dat de geschrapte ritten geen onderdeel waren van de officiële dienstregeling. Het ging om zogenoemde in- en uitrukritten van de HTM, waarbij trams van en naar de remise reden. Tijdens die ritten konden reizigers als extra service meerijden tussen Station Hollands Spoor en Statenkwartier.
Volgens het college reden deze ritten niet door Rijswijk en werden daar ook geen reizigers opgehaald. Daardoor zou de wijziging nauwelijks gevolgen hebben voor Rijswijkse OV-gebruikers.
De wijziging hangt samen met de ingebruikname van de remise in Scheveningen. Voorheen werden trams tijdelijk gestald bij remise Zichtenburg, waardoor de extra ritten ontstonden. Nu de remise Scheveningen weer wordt gebruikt, zijn die ritten niet langer nodig.
In de beantwoording benadrukt het college bovendien dat HTM niet verplicht was de gemeente hierover te informeren, omdat de ritten buiten de concessie vielen.
Toch erkent het college dat de bereikbaarheid met het openbaar vervoer in de late avond en vroege ochtend beperkt blijft. “We delen wel de zorg dat mensen die op onregelmatige tijden werken en ’s nachts met het openbaar vervoer gebruik zouden moeten kunnen maken beperkt bediend worden”, schrijft het college. Als mogelijke oplossing worden de regiotaxi en vervoer op maat genoemd.
Verder zegt het college dat nieuwe versoberingen momenteel niet op de planning staan. Sterker nog: sinds november rijdt tram 17 volgens het college juist vaker tijdens de avondspits. De frequentie ging daarbij van vijf naar zes ritten per uur.
Het college laat weten binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag scherp te blijven op de belangen van Rijswijkse reizigers. Mocht er in de toekomst sprake zijn van wijzigingen waarmee de gemeente het niet eens is, dan zal Rijswijk zich daartegen verzetten.
