Het Museum, Ons Museum – door Petra Mast

Het Museum, Ons Museum   –  door Petra Mast

Sommige plekken ontstaan niet vanuit grote budgetten of ingewikkelde plannen.
Maar vanuit een idee. Een droom. Een groep mensen die voelt: kunst moet toegankelijk zijn voor iedereen. Vrijdagavond ging ik naar Het Museum, Ons Museum.

Een tijdelijk museum zonder subsidie, opgericht door Ellen en Edwin en voor gevestigde en amateurkunstenaars. Alleen dat idee vind ik al prachtig. Want hoe mooi is het wanneer creativiteit niet draait om status of perfectie, maar om verbinding, verbeelding en lef?

Terwijl ik het programma las, voelde ik meteen nieuwsgierigheid. Een goochelshow van Olivier Quist, muziek van Little Art & The Rockin’ Giants, speurtochten voor jong en oud, dj’s, glamrockpunk en vooral heel veel verschillende kunstenaars die samen iets neerzetten dat groter is dan henzelf.

Juist dat raakt me.

Dat mensen samenkomen om iets te creëren. Zonder grote commerciële belangen. Gewoon omdat kunst kleur geeft aan het leven en misschien hebben we dat juist nu wel nodig.

Plekken waar mensen elkaar ontmoeten. Waar je mag kijken, voelen, ontdekken en even uit de snelheid van het dagelijks leven stapt. Waar kunstenaars niet alleen hun werk laten zien, maar ook iets van zichzelf. Elke kunstenaar deed een wederdienst. Zo stond Jan met zijn platenspeler in de lift en anderen stonden achter de bar of hielpen mee met opbouwen. Iedereen droeg zijn steentje bij.



De avond werd geopend door Emma van Proosdij, directeur van Museum Rijswijk. Zij vertelde dat musea steeds meer plekken worden van samenkomen en verbinden. Er komt ook steeds meer bewijs dat kunst goed is voor de gezondheid. Dit prachtige tijdelijke museum is tot stand gekomen door de bijdrage van iedereen en dat maakt het juist zo bijzonder. “Hulde aan Ellen en Edwin,” zei ze. “En hierbij verklaar ik het museum officieel geopend.” Rijswijk kent deze drie dagen zelfs twee musea.

Ik zag hoe de ruimtes gevuld waren met verhalen, muziek, verf, gesprekken en nieuwsgierige blikken. Mensen die even blijven hangen bij een kunstwerk omdat het iets oproept. Een herinnering misschien. Of gewoon een gevoel dat moeilijk uit te leggen is. Wilmy Oosterhuis van Arti shock deed ook mee en er hingen vijf prachtige schilderijen van haar met raven.

Dat is het bijzondere van kunst.
Het hoeft niet altijd begrepen te worden om toch iets te raken.

Ik werd geraakt door een prachtige duif van Sogoshow en later stond ik met Sophia op de dansvloer. Er werd gelachen, gedanst en gepraat. Alsof iedereen daar even mocht zijn wie hij of zij werkelijk is.

En ergens vind ik de naam Het Museum, Ons Museum misschien wel het allermooist.
Want kunst hoort niet van een select groepje te zijn.
Kunst is van ons allemaal.

Van de maker en van de bezoeker. Van een kind dat verwonderd rondloopt. Van de oudere die geraakt wordt door een schilderij. Van de muzikant, de vrijwilliger en van de voorbijganger die besluit toch even binnen te lopen.
Ik mocht even rond dwalen tussen al die creativiteit, om opnieuw herinnerd te worden aan hoe mooi het is wanneer mensen samen iets durven neer te zetten.

Op het balkon sprak ik met Judith Verbeek, terwijl we uitkeken over Rijswijk en de skyline van Den Haag. Zij verhuurt het pand The Comfort Zone aan bedrijven en coaches op het gebied van gezondheid en sport. De bovenste etage op de vijfde verdieping wordt gebruikt voor exposities, congressen en netwerkdagen. Op 5 september is er een open dag.

Meer informatie: https://www.thecomfortzone.nl/

Het Museum, Ons Museum is zaterdag en zondag nog geopend van 13.00 tot 17.00 uur aan de Visseringlaan 19 in Rijswijk.
Ga erheen.
Kijk rond.
Laat je verrassen.

Deze artikelen heeft u misschien gemist