Oppositie in Rijswijk bundelt krachten met gezamenlijke agenda
De coalitie is gevormd, maar ook de oppositie laat van zich horen. D66 Rijswijk, Progressief Rijswijk (voorheen Groenlinks en PvdA) en DENK/PGenR kondigen een gezamenlijk plan aan.
De drie partijen slaan de handen ineen om op een constructieve en positieve manier oppositie te voeren. “Dit plan gaat niet alleen over inhoudelijke thema’s,” aldus de fractievoorzitters, “het gaat ook over hoe we op een positieve manier politiek willen bedrijven. We maken daarmee duidelijk aan de stad wat inwoners van ons mogen verwachten en het is een uitgestoken hand naar andere partijen.” De gehele raad is immers aan zet voor het besturen van de stad.
Van de Waart (D66 Rijswijk) benadrukt daarnaast het belang van samenwerking met behoud van verschillen: “Juist die verschillende perspectieven maken ons sterker. We zoeken elkaar op waar het kan, maar blijven ook ons eigen verhaal vertellen.”
“Wij nemen de uitdagingen in de stad serieus,” zegt Gijs van Malsen (Progressief Rijswijk). “We hebben goed nagedacht over deze samenwerking. Ruim een derde van de kiezers heeft voor onze partijen gekozen, hun stem moet ook gehoord worden.”
Volgens Mohamed El Majjaoui (DENK/PGenR) behouden de partijen daarbij hun eigen identiteit: “Iedereen houdt zijn eigen geluid en achterban, maar het is goed om samen te werken met partijen die de diversiteit van onze stad als kracht zien.”
Deze zomer komen de drie partijen met een plan. Ze hebben elkaar in ieder geval al gevonden op de volgende speerpunten: groeiend aantal en betaalbare woningen, voldoende natuur en groen, diversiteit als kracht van onze stad en bestaanszekerheid zodat iedereen mee kan blijven doen.
Nieuwkoop
Wat oppositiepartijen in Rijswijk nu willen optuigen, gebeurde eerder al in Nieuwkoop. Daar besloten CDA, Natuurlijk Nieuwkoop en D66 de krachten in de oppositie te bundelen om gezamenlijk op grote thema’s op te trekken. Die drie partijen kozen bewust voor samenwerking vanuit hun eigen identiteit, maar met een gezamenlijke agenda voor de toekomst van de gemeente. De focus ligt daarbij op woningbouw, klimaat en betaalbare energie, gezondheid en leefbaarheid voor alle generaties. Op die onderwerpen wilden de partijen gezamenlijk voorstellen ontwikkelen.
