Nieuw college van Rijswijk donderdagavond officieel geïnstalleerd
Donderdagavond installeert de gemeenteraad van Rijswijk het nieuwe college van burgemeester en wethouders. Daarmee krijgt de nieuwe coalitie van Rijswijks Belang, Beter voor Rijswijk, Wij. Rijswijk, Rijswijkse VVD en CDA Rijswijk officieel vorm. Eerder presenteerden de partijen hun coalitieakkoord 2026-2030 onder de titel ‘Duidelijkheid en daadkracht’.
De onderhandelingen stonden de afgelopen weken onder leiding van formateur Rachid Guernaoui. Volgens Guernaoui verliep het proces constructief en in goede sfeer. “Alle partijen hebben vanaf het begin de intentie gehad om er samen voor te gaan. Ik heb alle vertrouwen in deze coalitie, die staat te popelen om aan de slag te gaan voor Rijswijk”, aldus de formateur.
De nieuwe coalitie zegt te kiezen voor een daadkrachtig en effectief bestuur, waarbij de focus eerst ligt op de kerntaken van de gemeente. Veiligheid, onderhoud van de openbare ruimte, basisvoorzieningen en een doelmatig sociaal vangnet krijgen prioriteit. Ook benadrukken de coalitiepartijen dat er financieel verantwoord bestuurd moet worden, waarbij lasten voor inwoners zo laag mogelijk blijven.
Daarnaast wil het nieuwe college inzetten op een open bestuurscultuur en meer samenwerking met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. De coalitie spreekt nadrukkelijk over een wijkgerichte aanpak, waarbij bewoners meer betrokken worden bij ontwikkelingen in hun eigen buurt.
Tijdens de raadsvergadering van donderdagavond worden ook de nieuwe wethouders beëdigd. Voorgedragen zijn Marc Weterings namens Rijswijks Belang, Larissa Bentvelzen namens Beter voor Rijswijk, Jaap Finke namens Wij. Rijswijk, Werner van Damme namens de Rijswijkse VVD en René Peters namens CDA Rijswijk. Zij krijgen gezamenlijk de opdracht om de plannen uit het coalitieakkoord de komende bestuursperiode uit te voeren.
