Startschot nieuwbouw Te Werve Oost
Op donderdag 28 mei is het startschot gegeven voor de bouw van de eerste nieuwe woningen in Te Werve Oost. Namens de gemeente Rijswijk waren de wethouders Gijs van Malsen en Sandra van de Waart hierbij aanwezig. Met het oog op de installatie van het nieuwe college later die dag was dit het laatste publieke optreden van beide wethouders.
Gedeputeerde Anne Koning van de provincie Zuid-Holland sloot zich ook aan bij het gezelschap. Zij overhandigde namens de provincie een cheque ter waarde van 702.000 euro aan directeur Rob van den Broeke van woningbouwcorporatie Rijswijk Wonen. Dit geld komt uit de provinciale subsidieregeling knelpunten sociale huur & middenhuur.
Na de openingswoorden volgde het belangrijkste moment van de ceremonie: het knippen van een rood lint. Deze eer was nu niet enkel voorbehouden aan de bestuurders, maar aan alle aanwezigen. Iedereen kreeg een schaar en mocht na een aftelmoment het lint doorknippen, om vervolgens een eigen stukje van het lint mee naar huis te nemen.

Iedereen mocht het rode lint doorknippen
De eerste bouwfase van Te Werve Oost vindt plaats op een langgerekte smalle bouwkavel tussen de Karel Doormanlaan en de Winston Churchilllaan. Hier komen in totaal 117 appartementen, die worden verdeeld over twee woongebouwen van 12 en 7 bouwlagen hoog. Deze gebouwen zijn ontworpen door het Delftse architectenbureau Mecanoo, waarbij architecten van bureau Wubben.Chan de verdere technische uitwerking op zich hebben genomen. Op het bouwterrein is al een diepe put gegraven voor de parkeergarage waar de toekomstige bewoners hun auto’s kunnen stallen. Door deze parkeergarage worden de twee losse gebouwen ondergronds met elkaar verbonden. Het bouwproject maakt onderdeel uit van een nieuwe hoogbouwstrook langs de Winston Churchilllaan. Tussen deze nieuwbouw en de onlangs gerealiseerde woongebouwen De Groene Verbinding zullen in de toekomst nog meer torens verrijzen, waarbij de maximale bouwhoogte volgens het bestemmingsplan 37,5 meter is.

De bouwput vanaf de Winston Churchilllaan
De komende tijd worden in Te Werve Oost 304 portiekwoningen en 28 eengezinswoningen gesloopt omdat deze sterk verouderd zijn. Deze woningen worden vervangen door maximaal 590 nieuwe woningen in verschillende groottes om zo een diverse groep aan nieuwe bewoners aan te trekken. De bedoeling is dat de helft van de woningen wordt aangeboden als sociale huurwoning, 10 procent mag worden aangeboden als middeldure huurwoning en 40 procent als vrije sectorwoning. De grootste afnemers zijn woningcorporaties Rijswijk Wonen en Vidomes. Naast de woningen wordt ter hoogte van het kruispunt van de Karel Doormanlaan en de Professor Snouck Hurgronjestraat ruimte gereserveerd voor een buurtvoorziening. Niet alles gaat tegen de vlakte. Vier verspreide rijtjes eengezinswoningen uit 1996 worden gespaard en geïntegreerd in de nieuwbouwplannen.
Planning fase 1
Halverwege juni verwacht bouwbedrijf Waal te kunnen starten met de heiwerkzaamheden voor de eerste bouwfase. Dan zullen in zes weken tijd 274 heipalen de grond in worden gebracht. Door de heipalen te draaien in plaats van te slaan wil men de overlast voor de buurt zoveel mogelijk beperken. Als alles volgens plan verloopt, kunnen de eerste bewoners begin 2028 hun sleutel ophalen.
Tekst en foto’s: Maarten Reiling
