Emotioneel afscheid van vertrekkende wethouders: “Wees lief voor elkaar”
Tijdens een bijzondere raadsvergadering in de raadzaal van het Huis van de Stad is donderdagavond afscheid genomen van de vertrekkende wethouders Sandra van de Waart, Gijs van Malsen en Mark Wit. Dankbaarheid en trots stonden, vlak voordat het nieuwe college officieel werd geïnstalleerd, centraal.
Burgemeester Huri Sahin sprak ieder van de wethouders persoonlijk toe en roemde hun inzet voor de stad en haar inwoners. De drie bestuurders blikten op hun beurt terug op hun periode in het college, de samenwerking binnen het gemeentebestuur en de vele ontmoetingen met inwoners van Rijswijk.
Sandra van de Waart: “Met heel veel liefde gedaan”
Voor Sandra van de Waart overheerste vooral dankbaarheid. Zichtbaar geëmotioneerd vertelde zij dat zij haar werk als wethouder “met heel veel liefde” heeft gedaan. Van de Waart stapte in september 2024 halverwege de collegeperiode in als opvolger van voormalig wethouder Armand van de Laar. Volgens burgemeester Sahin verdient zij grote bewondering voor de manier waarop zij direct “aan de bak moest”. Zij herinnerde eraan hoe zij al binnen twee weken het nieuwe participatiebeleid moest verdedigen. Ook complexe dossiers als het Havenkwartier, de Bogaard en Pasgeld maakte zij zich snel eigen. “Sandra wist mensen altijd met elkaar te verbinden en zocht ook naar individuele oplossingen voor inwoners,” aldus Sahin.
De vertrekkende wethouder gaf aan sprakeloos te zijn door de woorden van de burgemeester. “Ik ben op een rijdende trein gestapt,” zei zij. “Maar ik heb me vol liefde ingezet voor de stad en haar inwoners.” Daarbij bedankte zij nadrukkelijk haar team, de ambtenaren, ondernemers en bewoners van Rijswijk. “Zonder hen was het niet gelukt. Deze periode had van mij langer mogen duren. Ik heb ruim twee jaar lang 120 procent mijn best gedaan.”

Gijs van Malsen voortaan zonder stropdas
Ook Gijs van Malsen keek met veel warmte terug op zijn tijd als wethouder. Hij stond uitgebreid stil bij de samenwerking met de gemeenteraad, het college en de ambtelijke organisatie. Vooral de ontmoetingen met inwoners zijn hem bijgebleven. Hij vertelde onder meer over een zoon van een inwoner die na lange tijd eindelijk een sociale huurwoning kreeg toegewezen. “Dat soort dingen, daar doen we het voor,” zei hij.
Burgemeester Sahin prees Van Malsen voor zijn inzet op het gebied van bestaanszekerheid, huisvesting van kwetsbare inwoners en het bouwen aan een inclusieve gemeenschap. “Achter ieder dossier zag Gijs altijd de mens,” aldus de burgemeester. Ook zijn betrokkenheid bij onder meer Don Bosco en Novum, een nieuwe woonplek voor kwetsbare Rijswijkers, werd genoemd.
Van Malsen bedankte naast de raad en het college ook nadrukkelijk zijn partijgenoten van PRO Rijswijk. “Dat was soms hard nodig,” grapte hij. Hij sprak over een sfeervol college waarin de afgelopen vier jaar veel mooie dingen zijn bereikt. Na zijn afscheid als wethouder maakte Van Malsen direct de overstap terug naar de gemeenteraad. Onder een lach knoopte hij zijn stropdas los en nam hij weer plaats als fractievoorzitter van PRO Rijswijk.

Mark Wit: “Wees lief voor elkaar”
Voor Mark Wit overheerste vooral trots. Hij blikte terug op een bestuursperiode waarin volgens hem belangrijke stappen zijn gezet op het gebied van duurzaamheid, biodiversiteit, cultuur en het warmtenet. Burgemeester Sahin bedankte Wit voor zijn inzet voor een gezonde leefomgeving en een rijk cultureel leven in Rijswijk. Zij sprak over “stevige dossiers” waarbij belangrijke doorbraken werden bereikt, onder meer rondom vergroening van de stad en de Landgoederenzone. “Mark wist verbinding te creëren en zorgde voor bestuurlijke rust,” aldus Sahin.

Wit gaf toe dat het werk niet altijd makkelijk was, maar benadrukte dat hij met trots terugkijkt op de afgelopen jaren. Daarbij bedankte hij de raad, het college, de ambtenaren en zijn gezin voor hun steun. Ook vertelde hij dat hij regelmatig meeliep met medewerkers van de buitendienst om zelf te ervaren hoe beleid in de praktijk uitpakt. Volgens Wit is het in de politiek belangrijk om niet alleen te luisteren naar de meest vocale inwoners. “Vergeet nooit ook de mensen te horen die niet voorop staan,” gaf hij mee. Met een eenvoudige maar krachtige boodschap sloot hij zijn afscheid af: “ Wees lief voor elkaar.”
Foto’s: Frank Jansen
