Nieuwe wethouders en raadsleden beëdigd tijdens bijzondere raadsvergadering in Rijswijk

Nieuwe wethouders en raadsleden beëdigd tijdens bijzondere raadsvergadering in Rijswijk

Tijdens een bijzondere raadsvergadering op donderdag 28 mei zijn de nieuwe wethouders en raadsleden officieel beëdigd. In een goedgevulde raadzaal legden de nieuwe wethouders en enkele nieuwe raadsleden de eed of belofte af, in aanwezigheid van familieleden, vrienden en oud-collega’s.

De nieuwe wethouders zijn Marc Weterings (Rijswijks Belang), René Peters (CDA Rijswijk) en Jaap Finke (Wij. Rijswijk). Larissa Bentvelzen (Beter voor Rijswijk) en Werner van Damme (Rijswijkse VVD) keren terug als vertrouwde gezichten binnen het college. De benoeming van de vijf wethouders kon rekenen op brede steun binnen de gemeenteraad. Uit de stembriefjes bleek dat alle aanwezige raadsleden instemden met hun benoeming voor een periode van vier jaar.

Voorafgaand aan de beëdiging sprak formateur Rachid Guernaoui over het coalitieakkoord dat volgens hem staat voor daadkracht en financiële stabiliteit. “Een daadkrachtig akkoord met een solide financiële begroting. Vijf hoofdstukken met een financiële paragraaf waar Rijswijk trots op mag zijn,” aldus Guernaoui. Hij wees daarbij op de ruimte voor investeringen in de stad en de samenwerking tussen raad en college.

Guernaoui memoreerde dat hij op 10 april begon aan zijn taak als formateur en sprak zijn waardering uit voor de inzet van de onderhandelaars. “Twee personen per fractie hebben keihard gewerkt, ook in vakantietijd.” Ook bedankte hij de ambtelijke ondersteuning, met name op financieel gebied. “Kundig en betrokken.”


Ook wethouder Marc Weterings richtte zich tot de raad. Hij sprak van constructieve onderhandelingen in een goede sfeer. “Afspraak is afspraak was het motto,” zei Weterings. Volgens hem ligt in het akkoord nadruk op veiligheid, maar ook op ruimte voor ondernemers en vakorganisaties. Daarnaast sprak hij zijn dank uit aan de vertrekkende wethouders Van de Waart, Wit en Van Malsen voor hun inzet voor de stad.

De geloofsbrieven van de nieuwe wethouders werden vooraf onderzocht door een speciale commissie onder voorzitterschap van Remco Nunnihoven, met Maddy Batelaan en Romy Fischer als leden.

Na afloop van de beëdiging namen de wethouders Marc Weterings, Larissa Bentvelzen, Werner van Damme, René Peters en Jaap Finke felicitaties in ontvangst van aanwezigen in de raadzaal.


Door het doorschuiven van enkele (voorlopige) raadsleden naar het college ontstonden vacatures in de gemeenteraad. Als nieuwe raadsleden werden beëdigd: Ger Kruger namens Beter voor Rijswijk, John van Overmeere namens Rijswijks Belang en Folkert Stuij namens de Rijswijkse VVD.

Oppositie
Niet alle partijen konden zich volledig vinden in de koers van de nieuwe coalitie. Fracties van PRO Rijswijk en D66 Rijswijk, die zich samen met Denk/PGenR (niet aanwezig donderdag – red.) in de oppositie hebben verenigd, lieten weten vraagtekens te hebben bij keuzes binnen het akkoord. Daarbij werden onder meer diversiteit, aandacht voor groen en bestaanszekerheid voor kwetsbare inwoners genoemd als aandachtspunten. Marc Weterings gaf in antwoord daarop dat al deze onderwerpen de aandacht hadden, maar nu niet dieper op de materie in wilde gaan.

Ook Romy Fischer van nieuwkomer Forum voor Democratie liet van zich horen. Zij gaf aan verbaasd te zijn dat haar partij niet was betrokken bij gesprekken met oppositiepartijen. Fischer stelde dat er de afgelopen vier jaar veel zaken waren gebeurd waar zij het niet mee eens was. Wel zei zij tevreden te zijn met de centrumrechtse koers van de nieuwe coalitie. Volgens Fischer gaan de plannen haar partij nog niet ver genoeg, maar ziet zij mogelijkheden voor samenwerking.

De nieuwe gemeenteraad


Foto’s: Frank Jansen, Steven de Jonge en Chris Jense

Deze artikelen heeft u misschien gemist