(ViDEO) Spelen in de zon bij de (her)opening van speeltuin Te Werve

(ViDEO) Spelen in de zon bij de (her)opening van speeltuin Te Werve

Soms zijn het juist de kleine momenten die een wijk laten stralen.

Vanmiddag liep ik richting de speeltuin in Te Werve, waar van 13.30 tot 16.00 uur de feestelijke heropening plaatsvond van de vernieuwde speeltuin. En alsof het zo moest zijn, brak vlak daarvoor ineens de zon door. Kinderen renden enthousiast naar de nieuwe speeltoestellen, ouders stonden glimlachend toe te kijken en overal hoorde je vrolijke stemmen en gelach.

Er hing iets moois in de lucht vandaag.

Een gevoel van samen zijn.


De vernieuwde speeltuin zag er prachtig uit. Nieuwe klimtoestellen, een prachtige nieuwe zandbak en een nieuwe trampoline, met plekken waar kinderen eindeloos hun fantasie kwijt kunnen. Je zag meteen hoe blij de kinderen waren. Sommige konden niet wachten en stormden direct op de glijbaan af, terwijl anderen voorzichtig alles eerst wilden ontdekken.

Ook wethouder Mark de Wit was aanwezig om het lint officieel door te knippen. Hij vertelde hoe belangrijk het is dat kinderen buiten kunnen spelen, bewegen en elkaar ontmoeten. Juist in een tijd waarin schermen vaak zoveel aandacht vragen, zijn dit soort plekken ontzettend waardevol voor de gemeente. Plekken waar kinderen vies mogen worden, avonturen beleven en gewoon even veilig kind kunnen zijn.


En eerlijk?

Dat buiten spelen niet alleen goed is voor kinderen, maar ook voor ouders. Want terwijl de kinderen speelden, ontstonden er vanzelf gesprekken tussen buurtbewoners. Even contact maken, lachen, genieten van het mooie weer en van elkaar. Ik keek om me heen en dacht: dit is precies wat een wijk nodig heeft.

Ontmoeting, verbinding en lekker buiten zijn.

Tussen het feestgewoel werden de meest heerlijke hapjes geserveerd, zelf de baklava en echt schaafijs ontbraken niet.

Errol Zeefuik van Welzijn Rijswijk vertelde dat de speeltuin nu alleen nog open is op woensdag-, donderdag- en vrijdagmiddag. Welzijn Rijswijk is druk op zoek naar nieuwe vrijwilligers, die voor een of meerdere middagen de speeltuin kunnen openen, de kinderen in de gaten houden en limonade en snoepjes verkopen. Denk u dat is echt iets voor mij, neem dan rechtstreeks contact op met Errol: Errol-zeefuik@welzijn.rijswijk.nl

Soms zit geluk gewoon in een zonnige middag, een kind dat lacht op een schommel en een speeltuin die weer volop gebruikt wordt.

Te Werve leeft en vandaag voelde je dat aan alles. Ik hoop dat er veel nieuw vrijwilligers zich zullen aanmelden!


Tekst en foto’s: Petra Mast (en gemeente Rijswijk)

Deze artikelen heeft u misschien gemist