Witte rook in Rijswijk: coalitieakkoord op hoofdlijnen gereed
Foto: Frank Jansen
Er is witte rook in Rijswijk. Dat meldt formateur Rachid Guernaoui vrijdag via sociale media. “Het akkoord gaat nu naar de fracties. Volgende week wordt het akkoord gepresenteerd”, aldus Guernaoui, die daarbij spreekt van “duidelijkheid en daadkracht”.
Daarmee lijkt een nieuwe coalitie in Rijswijk een belangrijke stap dichterbij gekomen. De partijen Rijswijks Belang, Beter voor Rijswijk, Wij. Rijswijk, VVD Rijswijk en CDA Rijswijk spraken eerder al de intentie uit om gezamenlijk een coalitie te vormen.
Het formatieproces ging deze maand officieel van start onder leiding van Guernaoui. Tijdens de eerste bijeenkomst maakten de onderhandelaars kennis met de formateur en werd het verdere proces besproken. In de weken daarna volgden meerdere inhoudelijke gesprekken waarin de partijen werkten aan een gezamenlijk coalitieakkoord.
Namens de verschillende partijen namen onder anderen Marc Weterings en Annemie Koegler-Böhm namens Rijswijks Belang deel aan de gesprekken. Voor Beter voor Rijswijk schoven Larissa Bentvelzen en Alice Prenger aan tafel, terwijl Jaap Finke en Irene Jansen-Dirkx deelnamen namens Wij. Rijswijk. VVD Rijswijk werd vertegenwoordigd door Werner van Damme en Jordy Loof. Namens CDA Rijswijk waren Helma van Schie en René Peters betrokken bij de onderhandelingen.
Volgens de betrokken partijen verliepen de gesprekken in goede sfeer en zijn alle belangrijke onderwerpen uitgebreid besproken. Daarmee beginnen de contouren van het coalitieakkoord steeds duidelijker zichtbaar te worden.
Ook tijdens het meireces werd doorgewerkt. De onderhandelingen gingen op afstand verder, waarna de fysieke gesprekken werden hervat om het akkoord af te ronden. Als de fracties instemmen met het bereikte resultaat, wordt het coalitieakkoord volgende week officieel gepresenteerd. Daarbij staat ook een persconferentie op donderdag 21 mei gepland waarin de nieuwe samenwerking nader zal worden toegelicht.
