Daan maakt Rijswijk een stukje mooier met zijn Kika-actie
Soms kom je iemand tegen die je diep raakt. Vandaag was dat Daan. Pas 9 jaar oud en met een hart zo groot.
Al meer dan een jaar staat hij iedere zaterdag in de Kerkstraat bij Fit20 in Rijswijk. Met zijn eigen kraampje verkoopt hij limonade, ijsjes en rozijntjes voor KiKa. Niet omdat het moet, maar omdat hij zelf iets wil betekenen voor kinderen met kanker.
Zijn moeder vertelde me dat Daan alle acties zelf bedenkt.
In de winter deed hij een korte broekenactie, zodat hij zelf een klein beetje kon voelen hoe zwaar en ongemakkelijk het soms is voor zieke kinderen. Met Pasen organiseerde hij een verstopactie met paaseitjes om geld op te halen. Iedere keer verzint hij weer iets nieuws.
En terwijl zij dat vertelde, moest ik echt even een traantje wegpinken.

Want hoe bijzonder is het dat een kind van 9 al zoveel compassie, liefde en betrokkenheid laat zien? In een wereld waarin vaak wordt gekeken naar “meer” en “sneller”, laat Daan iets veel belangrijkers zien: dat echte rijkdom in je hart zit.
Wat een held.
En wat mag zijn moeder ongelooflijk trots zijn.
Daan, jij maakt Rijswijk een stukje mooier en je laat zien dat je nooit te jong bent om een verschil te maken.
Later volgt nog een video waarin Melissa van der Stap een gesprek heeft met Daan.
Tekst en foto’s: Petra Mast
