RHC degradeert na één seizoen uit Overgangsklasse

RHC degradeert na één seizoen uit Overgangsklasse

Voor de heren van de Rijswijksche Hockey Club is na één seizoen een einde gekomen aan het avontuur in de Overgangsklasse. In Amsterdam was Athena met 2-1 te sterk.

De opdracht waarmee de Rijswijkers het veld in gingen, was duidelijk: er moest worden gewonnen om niet afhankelijk te zijn van de concurrentie. Op de ranglijst had RHC een voorsprong van één punt op GCHC, maar de Groningers speelden thuis tegen het al gedegradeerde Zwart-Wit uit Breda.

Aangemoedigd door de meegereisde supporters begon RHC goed aan de wedstrijd. Jorijn Poort en Sander Gunst kregen in het eerste kwart goede kansen om de score te openen. De Amsterdamse goalie wist in beide gevallen zijn team te behoeden voor een achterstand. In het tweede kwart bleef RHC op jacht naar de openingstreffer. Maar het was Athena dat in twee minuten evenzovaak doel trof, waardoor RHC bij rust aankeek tegen een 2-0 achterstand.

In de tweede helft weigerde RHC zich neer te leggen bij de ongunstige tussenstand. Onder de ongenadig brandende zon werd de druk op het Amsterdamse doel opgevoerd. In de tiende minuut was het veteraan Laurens Boone die vanuit een scrimmage zorgde voor de aansluitingstreffer. En toen RHC in het vierde kwart mocht aanleggen voor een strafcorner, hielden alle aanwezige Rijswijkers de adem in. Het hele seizoen was dit immers een machtig aanvalswapen gebleken, waarmee vaak werd gescoord. De gespeelde variant werd echter doorzien door de Amsterdamse verdedigers, waardoor de kans verloren ging.

Na dit moment eisten de zware omstandigheden steeds meer hun tol. RHC wilde wel, maar had zó gesmeten met de krachten dat het de laatste 10 minuten geen vuist meer kon maken.

Na het laatste fluitsignaal bleek dat GCHC met ruime cijfers had gewonnen. Degradatie uit de Overgangsklasse was hiermee een feit.

Tekst: Peter Petit
Foto: archief

Deze artikelen heeft u misschien gemist