Weer een stap verder: na contant geld verdwijnt nu ook de HTM-kaartautomaat

Weer een stap verder: na contant geld verdwijnt nu ook de HTM-kaartautomaat

Foto: Chris Jense

Wij kunnen vanaf 1 augustus 2026 geen gebruik meer maken van de kaartautomaten in trams en voertuigen van HTM. Op de automaten verschijnt inmiddels een waarschuwing dat deze worden uitgeschakeld. Reizigers moeten dan inchecken met hun betaalpas, creditcard of mobiele telefoon, reizen met de nieuwe OV-pas of vooraf een kaartje kopen via de HTM-app. Daarmee verdwijnt opnieuw een fysieke betaalmogelijkheid uit het openbaar vervoer.

De verandering past in een ontwikkeling die al jaren gaande is. In 2018 stopte HTM met het aannemen van contant geld bij buschauffeurs en trambestuurders. Kaartautomaten namen die functie over, zodat reizigers nog wel met muntgeld een kaartje konden kopen. Vanaf augustus 2026 verdwijnt ook die mogelijkheid en blijft in de praktijk vooral digitaal betalen over.

De veranderingen op een rij:
Maart 2017 – Introductie van de HTM-ticketapp, waardoor reizigers kaartjes ook via de smartphone kunnen kopen.
Eind juni 2018 – Contant betalen in HTM-bussen afgeschaft; alleen pinpas en creditcard worden nog geaccepteerd.
1 oktober 2018 – Contant betalen bij trambestuurders stopt. Betalen met muntgeld blijft nog mogelijk via automaten in de tram.
2023 – Invoering van OVpay: reizigers kunnen in- en uitchecken met betaalpas, creditcard of mobiele telefoon.
November 2025 – Start invoering van de nieuwe OV-pas als opvolger van de OV-chipkaart.
1 augustus 2026 – HTM schakelt de kaartverkoopautomaten in trams en op diverse locaties uit.

Deze artikelen heeft u misschien gemist