(ViDEO) WarmtelinQ trekt eerste leiding onder Prinses Beatrixlaan door

(ViDEO) WarmtelinQ trekt eerste leiding onder Prinses Beatrixlaan door

Onder de Prinses Beatrixlaan in Rijswijk is dinsdag een belangrijke stap gezet in de aanleg van WarmtelinQ. Daar werd de eerste leiding ondergronds doorgetrokken voor het traject tussen Rijswijk en Leiden. Het nieuwe warmtenet moet de komende jaren zo’n 50.000 woningen en bedrijven in Zuid-Holland voorzien van warmte uit de Rotterdamse haven. Restwarmte die nu nog verloren gaat, wordt straks hergebruikt voor het verwarmen van huizen en bedrijfspanden.

De werkzaamheden gebeuren via een speciale boogboring, waardoor wegen niet open hoeven en de overlast beperkt blijft. Volgens WarmtelinQ zorgt dat ook voor weinig weerstand vanuit de omgeving. Het project van Gasunie loopt uiteindelijk van Rotterdam naar Leiden en moet jaarlijks duizenden tonnen CO2-uitstoot besparen. Door de omvang en techniek geldt het warmtenet als uniek in Nederland en zelfs bijzonder binnen Europa. Andere gemeenten volgen de ontwikkelingen daarom met grote belangstelling.

Video: Steven de Jonge

Deze artikelen heeft u misschien gemist